Wacht niet tot later, later kan ook eerder komen!!

Bekijk hier onze reis naar Istrië sept. / okt. 2010

Klik op de foto

Hallo allemaal,
even een teken van leven van de zwervers. Na een koud, meestal nog wel droog markiesjesweekend op de Veluwe, wat overigens wel heel gezellig was, maandag verder gezworven naar het zuiden, hoofdzakelijk zonder de autobahnen te gebruiken. Eerst door het Sauerland,waar het ineens al lekker weer werd, met veel zon, daarna door Beieren, vele km. langs de Donau, prachtig, langs eindeloze hop- en maisvelden, afgewisseld door vers omgeploegde akkers, nu dan in Oostenrijk, heerlijk warm, volop zon, wel 23 gr. behalve in de schaduw, dan is het wel frisjes. Bleven vandaag op een camping in Maisfelden, om o.a. de was te doen, en even lekker van het mooie weer te genieten. Om een indruk te geven van de omgeving hierbij een ansichtkaart. Verder alles tiptop, morgen naar Villach.
Hartelijke groeten uit Maisfelden.
Wisten we jullie vrijdag nog lekker te maken met het heerlijke weertje, nou, die avond begon het te regenen, en niet zo weinig, 's morgens werden we wakker in een moeras, bij 3gr. brrrr. Gelukkig de vorige dag het beddengoed gelucht en toen de zon achter de bergen verdween de luifel en het buitenkleed droog opgeborgen. Waren we van plan zaterdag zonder tolwegen en toltunnels naar het zuiden van Oostenrijk te verkassen, moesten we dat plan ijlings wijzigen, het regende nog steeds stevig, en leek het niet verantwoord om door mist en regen over de Gross-Glockner te zwerven, en dat was maar goed ook, lees maar verder. Dus toch maar een tolvignet gekocht en via de -A10- door de Tauern- en Katschberg- en nog enkele korte tunnels de route vervolgd. Totdat bij Flachau een lampje op ons dashboard begon te knipperen, om te waarschuwen dat er nog maar weinig koelvloeistof aanwezig was, dus bij een tankstelle de alarmcentrale aan het werk gezet. Na een half uur, of iets langer, kwam een soort wegenwachter om ons te helpen, en kwam al snel tot de conclusie dat de koppakking lekte, snik-snik. Gelukkig konden we onze reis nog wel even vervolgen tot Villach, waar we nu op een mooie 5-sterrencamping aan het Ossiachermeer wachten tot maandag om bij de plaatselijke VW garage te gaan aanhoren hoe onze nabije toekomst er gaat uitzien. Dus zullen we hier nog wel even moeten blijven. Verder alles prima in orde, al is het hier nog druilerig, en nauwelijks 15gr.
Wordt vervolgd, weten niet waar en wanneer.
Hartelijke groeten uit Villach.
Dus ma. j.l. op bezoek bij de VW reparateur, konden diezelfde middag om 13 uur ons hotel afleveren voor reparatie, en de volgende namiddag weer ophalen, dat viel dus wel mee, alleen de prijs niet zo. (Overigens na thuiskomst werd dit goeddeels vergoed wegens garantie) Sliepen 2 nachten voor rekening van de verzekering op diezelfde camping aan de Ossiachersee bij Villach in een simpel appartementje.
Woensdagmorgen dus weer verder gezworven, de tolwegen angstvallig vermijdend, je begrijpt wel waarom, via mooie binnenweggetjes door een klein stukje Italië naar Slovenië, waar we sliepen op het erf van een wijnboer, nadat we natuurlijk wel eerst behooooorlijk van zijn, in dit geval van haar wijnen geproefd hadden.
Uiteraard prima geslapen en verder gezworven naar Kroatië, wel 2 keer paspoortcontrôle, je bent natuurlijk ook EU inwoner, maar toch, je weet maar nooit! Ook hier natuurlijk weer de binnenwegen, al weet "Greetje" daar niet altijd zo goed raad mee, er zijn kennelijk recent nogal wat wegen opgeknapt en ietsjes verlegd, om van nieuw aangelegde rotondes maar te zwijgen.
Toch op een keurige tijd de geplande Acsicamping bij Medveja aan de oostkust van Istrië bereikt, waar we een prima plekje hebben ingenomen, waar we waarschijnlijk wel een paar dagen zullen blijven.
Hartelijke groeten uit Istrië.
Dinsdag 5 okt.,inmiddels Medveja weer verlaten, zwervers kennen immers geen rust, per boot overgestoken naar het eiland Cres en verder gezworven naar het schiereiland Losinj, waar we met prachtig weer arriveerden op een grote, rustige camping aan een prachtige kristalheldere baai, windstil, volop zon bij 23gr. en zeewater van, volgens de Deutsche Leute, 18à19 gr. brrrr, maar als je er even in bent, wel errrruggg lekker.
Vandaag een mindere dag, winderig en druilerig, dus maar een rondritje gemaakt door de uitgestorven omgeving, het seizoen is hier duidelijk over.
Hebben besloten hier nog maar even te blijven, morgen in alle rust Anja's verjaardag te vieren, en gezien de uitstekende weersverwachting hier nog maar even te genieten van zon en zee.
Verder alles prima in orde, ons 5-sterrenhotel gaat weer als vanouds, Lotje geniet van de nieuwe reisomstandigheden, zat ze voorheen tijdens het rijden en 's nachts altijd in haar bench, nu heeft ze een tuigje met een kort riempje en ligt tijden het rijden op de omgekeerde matrassen veilig achter de bank, en 's nachts in haar mandje bij de voorstoelen, voor ons ook ideaal, de altijd in de weg staande bench konden we nu thuislaten.
Hartelijke groeten van camping Poljana.
Na een tussenstopje op het eiland Krk, koud en guur, weer snel verder gezworven naar het zuiden, over de Kroatische kustweg, met een stormachtige wind niet harder dan 60 km. maar wel genoten van de prachtige uitzichten op de talloze eilanden voor de kust. Uiteindelijk een onovertroffen mooi plekje ingenomen op camping Simuni op het eiland Pag, pal aan het strand, dus heerlijk bruinen en zwemmen, alleen voor Lotje wel erg inspannend, gezien de vele (brutale) katten en vreemde honden.
Verder alles puik in orde, voor morgen nog prima weersvooruitzichten, dus zit over de oudjes niet in de war.
15 okt.
Na het schiereiland Pag wegens naderende wolken lekker bruin weer te hebben verlaten, deze keer geheel over land, om vervolgens de kustweg van het vaste land van Kroatië naar het noorden te volgen, een prachtige route, niet te druk en mooie vergezichten op talloze baaien en eilanden. Onderweg nog uitstapjes naar het nat. park Paklenica, een eldorado voor klauteraars, en naar de mooie baai van Zavratnica, waar Anja na een eerste verkenning als een haas terugkwam om ons hotelletje in te vluchten, ze had het gesnuif van een beer o.i.d. gehoord (!!!!), maar dat bleek loos alarm
Kroatië hebben we inmiddels achter ons gelaten, en na een klein stukje Slovenië, via Triëst verder door Italië naar het noorden gezworven, steeds de tolwegen mijdend, wat wel heel vaak verrassend mooie routes opleverde.
Staan momenteel voor huishoudelijke zaken op de mooie camping aan de Toblacher See in de Dolomieten, 1300m. hoog, dus de winterkleren weer uit de kast! Overdag in de zon heerlijk, maar die verdwijnt helaas al vòòr vieren achter de bergen, momenteel 5 gr. en vanmorgen net onder nul.
Morgen staat een rondrit door de bergen gepland met o.a. de de Col S. Angelo (1757m.), Passo Tré Croci (1809m.), door Cortina d'Ampezzo, Passo di Capilongo, Colfosco (1645m.), Selva (1566m.), om er maar een paar te noemen, om vervolgens met de vlam in de pijp over de Brennerpas (1374m.) Tirol binnen te rijden. Ons hotelletje kan dus vol aan de bak, maar daarover maken we ons geen zorgen.
Hartelijke groeten uit de Dolomieten.
Inmiddels aangeland in Zuid-Duitsland, aan de Bodensee. Toch over de Brennerpas gereden, tussentijds hadden we bedacht om over de Timmelsjochpas te rijden, bijna 2500m. hoog, maar toen we zondag wakker werden, vlakbij Brennero, zagen we overal boven ons sneeuw op de bergtoppen, en dat op "slechts" 1600 m. of zo, en dat bleek later maar goed ook, want overal in de wijde omgeving, ook in Tirol, had het vanaf 1500m. al behoorlijk gesneeuwd, en toen we wat hogerop reden, moesten we omkeren wegens dkke mist en sneeuw.
Stonden we gisteren onderaan een ski-springschans (wel van kunststof), waar al druk vanaf werd gesprongen, heel spektakulair om te zien, staan we nu na een mooie route over binnenwegen aan de Bodensee, met wifi, dus wat wil je nog meer!
Ons plan is om morgen door het "Zwarte Woud" te toeren, om vervolgens via de "Eifel" zachtjesaan weer huiswaarts te keren.
Weten niet of we nog de kans krijgen verdere berichten de wereld in te sturen, dus wellicht is dit de laatste.
Alles dik in orde en de hartelijke groeten.

"Zavratnica"

Leuke camperplaats bij de wijnboer (Slovenië).